Beeldend Kunstenaar

Niels Ballemans

Tekst: Ruth de Vos

NIELS BALLEMANS

Het vertrekpunt van het werk van Niels Ballemans is het portret. Daarin gaat het hem niet zozeer om de accurate weergave maar vooral om de verhalen die het onderwerp met zich meebrengt. Hij wil vrij afgaan op wat zich aandient en is altijd op zoek naar het moment waarop onbewust keuzes worden gemaakt die later van betekenis blijken te zijn. Associaties, herinneringen en spontane ingevingen komen zo in het werk terecht. Niels put hiervoor uit allerlei bronnen zoals de mythologie, religie, biologie en de geschiedenis van de schilderkunst.

Voor zijn vroege schilderijen laat Niels zich inspireren door ontmoetingen met mensen tijdens zijn reizen in Ghana, Spanje en Costa Rica. Op reis in deze landen ervaart Niels een vrijere manier van leven die hij mist in Nederland. Deze vrijheid probeert hij ook te vinden in zijn werk. De portretten zijn gemaakt in een op het eerste gezicht woeste en grove schilderstijl in felle kleuren die, ook in het veelvuldig gebruik van teksten op het doek, doet denken aan het werk van graffitikunstenaars.

Vervolgens gaat Niels werken met modellen die hij vraagt te poseren in zijn atelier. In deze schilderijen en schetsen zie je de technisch onderlegde schilder aan het werk die start met een realistische weergave van het model in verf. Maar naarmate het werk vordert verdwijnt ze steeds verder uit beeld en gaat het verhaal een grotere plaats innemen. Een verhaal dat niet zelden geïnspireerd is op de persoon van het model, zoals in het geval van het werk ‘kim op Paard’. Het afgebeelde model houdt van paardrijden en daarom bouwt Niels een groot paard van afvalhout voor haar om op te poseren. Op het uiteindelijke doek neemt het paard de meeste ruimte in en is een groot deel van het lichaam van het model verdwenen onder dikke lagen verf. De compositie is losjes gebaseerd op het beroemde schilderij Napoleon die de Alpen oversteekt van Jacques-Louis David.

Naast het maken van portretten van anderen is Niels ook geïnteresseerd in het zelfportret. In 2017 schildert hij een serie van zelfportretten die voornamelijk een onderzoek waren naar techniek. Het werken aan een zelfportret geeft Niels een enorme vrijheid, het is zijn eigen hoofd, dus hij kan ermee doen wat hij wil. Sinds twee jaar is hij bezig met het verkennen van nieuwe materialen en het maken van sculpturen. Hij startte met een zelfportret gemodelleerd in klei en maakte hier vervolgens verschillende afgietsels van in schuim en acryl. Deze afgietsels vormen de basis voor verschillende werken waarin humor een grote rol speelt, zoals ‘de Likker’ en ‘hoofd in kist’. Een met de 3D-printer geprint zelfportret goot hij vervolgens meerdere malen af in acryl. Gecombineerd met houtsnijwerk vormen deze portretjes kleine sculpturen waarin hij verschillende aspecten van zijn eigen persoonlijkheid onderzoekt. Het plezier in het spelen met materialen en vrij associëren spat van deze werken af.